Fra Jæger #2: Nye medlemmer på drømmetur

I den netop overståede jagtsæson havde klubben tre nyjægere med på jagt, af denne tur er der udsprunget nedenstående artikel til bladet Jæger, skrevet af Max Steinar, som vi har fået lov at viderbringe her på siden.

Aarhus Strandjagtforening har fået tre nye medlemmer, som allerede brænder for havjagt. Det har foreningen sikret ved at give dem en særlig tur på havjagt sammen med hver sin skipper.
Mellem de tre garvede havjægere var formanden for foreningen, Jens Skaarup. Han og de andre vågnede til en perlende flot og iskold morgen – minus tre grader – for at mødes ved havjagtsbådene klokken syv til briefing, hvor de tre vordende havjægere skulle fordeles til hver sin skipper. De tre jægere overvejede at blive medlemmer, men ville godt lige føle, hvordan det er at være havjæger, før de meldte sig ind.
– Vi fik startet bådene op. Hold op, hvor det lyder godt med tre motorer i hurtig tomgang, og det var et flot syn, da vi sejlede ud af havnen med lanterne tændt. Jeg havde fået Troels Bech Hansen med mig, mens Ervind Thomsen sejlede med Ole Gade, og Arne Møbjerg Nielsen med Michael Byriel Flyvholm, fortæller Jens Skaarup.
– Troels og jeg aftalte, at vi ville prøve Mejlgrunden, og efter cirka to timers sejlads viste min gps, at vi var fremme. Sikke en solopgang, vi oplevede! Men av, nu fik vi en melding over telefonen, at Ervind havde fået motorproblemer. Arne, den guttermand, måtte slæbe ham i havn, og de ville så støde til os senere. Arne fik begge nyjægere om bord og mødtes med os ved Mejlgrunden.
– Der var masser af fugle, men enten så vi dem for sent, eller så var det for vanskeligt at se dem mod solen, men Troels fik afgivet skud flere gange. Desværre uden resultat. “Tror du, det er mit gevær, der er noget i vejen med?”, spurgte han. Men han var bare bagefter og under, kunne jeg fortælle ham. Til sidst fik han dog skudt sig ind og kunne bjærge en flot edderkok. Nej, hvor var han stolt.
Senere sejlede Jens og Troels til Tunø Knob, mens Arne og hans to nyjægere lige ville en tur over til Samsø.
– Vi sejlede til Samsø, og kort efter blev Tunø væk i horisonten, mens vi sejlede ind i en regnbyge, fortæller Arne. – Vinden friskede op til otte-ni sekundmeter, så vi måtte under kalechen frem til Tunø, hvor der var lidt læ for vinden. Regnen holdt op, og vinden flovede lidt, så vi jagtede på norsiden ned til Stenkalven, inden vi sejlede forbi vindmøllerne på Tunø knob over i læ i Saksildbugten, hvor vi jagtede op over Nordsminde Flak og videre til Moesgård Strand, hvorfra vi satte kursen direkte mod Aarhus.
– Michael havde skudt to sortænder og en ung edderfuglehan, mens Ole havde fået to sortænder, en fløjlsandehan og en flot udfarvet edderkok. Det havde være lige så herlig en dag for mig, fordi de to unge gutter viste en glæde og begejstring for hver and, de nedlagde. Deres skydning var ganske udmærket, og hvis det er standarden for nyjægere i dag, så er jeg fortrøstningsfuld!
Også Jens og Troels var søgt hjemover, og efter en lang sejltur gled de ind i Aarhus Havn ved 15:30 tiden.
– Alt i alt en rigtig dejlig havjagtstur med skiftende vejr og hele tiden højt humør. Afslutningen holdt vi i klublokalet og tog en hjertelig afsked med de tre unge mennesker. De takkede for en fin dag, og jeg kunne som formand sige selv tak og notere tre nye medlemmer til strandjagtsforeningen, fortæller Jens Skaarup.
De tre jægere havde fundet foreningen via dens hjemmeside, og andre der har lyst, er velkomne til at gøre det samme, oplyser Jens Skaarup. Den første kontakt her i vinter kan føre til et møde, mens bådende er på land, og måske kan man aftale en fisketur i løbet af sommeren. Så er der jo ikke langt til en jagttur næste sæson.
Formanden håber på blodfornyelse. Han selv og Arne – formanden for motorbådsafdelingen – er 69 år, og Ervind – revisor i foreningen – er 78 år.