Havjagttur på Aarhusbugten

3. november stævnede medlemmer af Aarhus Strandjagtforening ud på havjagttur på Aarhusbugten. Der var afgang fra fiskerihavnen i Aarhus Havn. Vejret var perfekt. I dagene op til turen havde det være blæsevejr, så vi var heldige med det fine vejr. Der lidt vind, blå himmel og solskin.

10 jægere havde tilmeldt sig turen, men tre måtte springe fra i sidste øjeblik. Dermed var vi syv havjægere på motorsejleren, som var sejlet fra Tunø tidligt om morgenen. Kaptajn var Edouard Rasmussen  – også kaldet Huckle. En erfaren sejler, så vi var i trygge hænder.

Huckle fører os sikkert ud af havnen

Solopgang over bugten.

Vi var afsted fra kl. 8.00 til sidst på eftermiddagen. Vi startede med rundstykker og kaffe og kaffekoppen var ikke tom før skipper meldte at der var edderfugle i sigte.

Der sejles langsomt ind til edderfugle.

Allerede efter en halv times sejlads lå den første edderfugl på dækket.

Der sejles ind til nedlagt edderfugl.

Fugle på dækket.

Vi fordelte os på de seks pladser der kunne skydes fra. Der blev spottet efter edderfugle med kikkert. Jævnligt mødte vi enlige eller mindre flokke af edderfugle lang kysten ned mod Norsminde. Flere af jægerne ombord oplevede at skyde deres første edderfugl så glæden var stor når fuglen skulle hives op af vandet med fangstnettet.

Der spottes efter fugle.

Der gøres klar til at hive en nedlagt edderfugl op.

Der blev i alt skudt 13 edderfugle så alle havde mulighed for at få en fugl eller to med hjem.

På vej hjem kunne vi nyde den flotte himmel over Aarhus.

Næste tur er 6. januar 2019. Se yderligere information om turen her på siden eller i Jægerforbundets medlemsblad under foreningsmeddelelser.

/Anders Jakobsen, 7. november 2018